بورس سبز

@Bours_Sabz کانال تلگرام
!ترِیدر حرفه‌ای یک چشمش‌ به چارت است، چشم دیگرش به اخبار با سمت چپ مغزش تحلیل تکنیکال می‌کند، با سمت راست فاندامنتال

آموزش تحلیل بنیادی یا فاندامنتال

تحلیل بنیادی را از کجا شروع کنیم؟

در مرحله صفر و شروع کار در آموزش تحلیل بنیادی می بایست خوب شرکت را بشناسید. باید بدانید که فعالیت شرکت چیست؟ چه محصولی تولید می کند؟ از چه موادی برای تولید آن محصول استفاده می کند؟ آن مواد را از کجا می خرد؟ محصول را به کجا می فروشد؟ و سوالاتی از این قبیل که باید از آن اطلاع داشته باشید. اکنون ممکن است برای شما سوال پیش بیاید که این اطلاعات را چگونه می توانم بدست آورم. منابع زیاد است. یکی از منابع تحلیل سایر تحلیلگران است، یکی دیگر(معتبرترین) صورتهای مالی شرکت است که در سایت کدال در دسترس است. گزارش فعالیت هیئت مدیره که قبل از مجمع عمومی منتشر می شود را حتما توصیه می کنیم که مطالعه بفرمایید چرا که اطلاعات بسیار خوبی از شرکت و چشم انداز آتی آن شرکت به شما می دهد.

تحلیل بنیادی یک شرکت یا یک صنعت، بررسی اوضاع مالی و عوامل تاثیرگذار در وضعیت مالی شرکت یا صنعت می‌باشد. مثلا در تحلیل بنیادی صنعت دارو به تحلیل اوضاع مالی کل صنعت دارو و شرکتهای داروئی می‌پردازیم. اما در تحلیل بنیادی شرکت داروسازی ابوریحان (دابور) فقط اوضاع مالی این شرکت مورد بررسی قرار می‌گیرد. در ابتدا باید ببینیم منظور از اوضاع مالی یا وضعیت مالی یک صنعت یا یک شرکت چیست؟ عوامل متعددی نشان‌دهنده وضعیت و اوضاع مالی یک شرکت یا یک صنعت می‌باشند. ما با بررسی این عوامل خواهیم توانست به نگرش بهتری نسبت به شرایط مالی یک شرکت یا یک صنعت برسیم.

تحلیل بنیادی سهام

دو رویکرد تحلیل بنیادی در بورس

دو رویکرد در تحلیل بنیادی وجود دارد: رویکرد بالا به پایین و رویکرد پایین به بالا. گفتیم که رویکرد پایین به بالا برای افراد مبتدی کاربردی‌تر و رویکرد بالا به پایین برای افراد نسبتاً حرفه‌ای مناسب‌تر است.

رویکرد بالا به پایین از اقتصاد جهانی شروع می‌کند، سپس اقتصاد داخلی، وضعیت صنعت و بررسی و تحلیل شرکت‌های موجود در آن صنعت. اما در رویکرد پایین به بالا یک شرکتی نظر شما را بنا به دلایلی جلب می‌کند سپس به سراغ صنعت آن شرکت می‌روید و اقتصاد داخلی و درنهایت بازارها و اقتصاد جهانی.

صورت های مالی شرکتها

در تحلیل بنیادی، ما نیاز به منابع اطلاعاتی داریم تا در خصوص شرکت اطلاعات کمی و کیفی کسب کنیم. از مهمترین این منابع می توان به صورت های مالی شرکتها و یا در حالت کلی تر گزارش های مالی شرکتها اشاره کرد. منابع دیگری در تحلیل بنیادی وجود دارند که می توان به سایتها و منابع آماری معتبر داخلی و خارجی، گزارشات مالی شرکت های رقیب یا شرکت های بالادستی و پایین دستی، تحلیل سایر تحلیل گران از آن شرکت، مصاحبه مدیران شرکتها، برنامه بودجه کشور و اخبار خبرگزاری ها اشاره نمود.

شرکتها، 4 صورت مالی اساسی دارند و هر یک برای استفاده کنندگان از آنها نقش خاص خود را دارند. ترازنامه، صورت سود و زیان، صورت جریان وجوه نقد و صورت سود و زیان جامع، صورتهای مالی اساسی را تشکیل می دهند. صورتهای مالی اساسی در هر صورت، در تحلیل مالی مورد استفاده قرار می گیرند ولی نتایج تحلیل چنین صورتهایی زمانی معتبر است که در تهیه و ارائه آنها از اصول متداول حسابداری تبعیت شده باشد.

ترازنامه و کاربرد آن در تحلیل بنیادی

گزارشی که اطلاعات درباره منابع اقتصادی(دارایی ها)، تعهدات اقتصادی(بدهی ها) واحد تجاری و تفاوت بین داریی ها و بدهی ها که بیانگر حقوق مالکین است در یک مقطع زمانی معین ارائه دهد، ترازنامه یا صورت وضعیت مالی نامیده می شود. همانطور که گفتیم به ترازنامه، صورت وضعیت مالی نیز گفته می شود. چرا که وضعیت مالی شرکتها را در یک لحظه از زمان نشان می دهد. ترازنامه را به دوربین عکس برداری نیز تشبیه می کنند. از این نظر که هر دو وضعیت داخل تصویر را صرفاً برای لحظه ای از زمان نشان می دهند.

قبل از اینکه بخواهیم در مورد ترازنامه به صورت مفصل به بحث بپردازیم ابتدا باید ببینیم که شکل و ظاهر ترازنامه به چه صورتی است.

ترازنامه

قبل از اینکه شروع کنیم لازم است که بدانید ساختار ترازنامه در همه صنایع یکی است. یعنی ترازنامه در همه شرکت های ایرانی به یک شکل(دارایی سمت راست و بدهی و حقوق صاحبان سهام در سمت چپ) می باشد. اما در ادامه به جزئیاتی اشاره خواهیم نمود که ترازنامه ممکن است از صنعتی به صنعت دیگر دارای اختلاف هایی نیز باشد.

دارایی های جاری و دارایی های غیرجاری

در سمت راست ترازنامه، دارایی های شرکت نشان داده می شود که به دو بخش دارایی های جاری و دارایی های غیرجاری(دارایی های ثابت) تقسیم می شوند. مهمترین عاملی که دارایی ها را به این دو بخش تقسیم می کند متغیر زمان است. به عبارتی، اگر انتظار رود که دارایی های یک شرکت طی کمتر از یکسال به وجه نقد یا دارایی دیگر تبدیل شود، در دسته دارایی های جاری و اگر انتظار بر این باشد که بیش از یکسال(یا چرخه عملیاتی) زمان نیاز باشد که دارایی به وجه نقد یا دارایی دیگر تبدیل شود، در دسته دارایی های غیرجاری یا دارایی ثابت گنجانده می شود.

برای روشن شدن این موضوع به دو مثال می پردازیم. موجودی نقد (شامل حساب بانکی یا تنخواه) جزء دارایی جاری به حساب می آید. چرا که وجه نقد هستند. اما دارایی های ثابت مشهود(شامل زمین و ساختمان شرکت) جزء دارایی های غیرجاری به حساب می آیند. چرا که انتظار میرود یکسال دیگر هم این دارایی ها به وجه نقد تبدیل نشوند و مدیریت تصمیمی به فروش این داراییها ندارد.

-دارایی های جاری

همانطور که گفتیم، دارایی جاری شامل دارایی هایی می شود که انتظار می رود طی کمتر از یکسال به وجه نقد تبدیل خواهد شد.

موجودی نقد: شامل وجوه نقدی است که به صورت ریالی و ارزی در صندوق، تنخواه و حساب بانکی شرکت وجود دارند.

سرمایه گذاری های کوتاه مدت: این سرفصل شامل سرمایه گذاری در اوراق مشارکت و … است.

دریافتنی های تجاری و غیرتجاری: شامل مطالبات شرکت از مشتریان می باشد. دریافتی های تجاری مطالبات شرکت بابت عمدتاً فروش محصول خود است اما دریافتنی غیرتجاری مرتبط با مطالبات شرکت از افرادی غیر از خریداران محصولات خود می باشد.(مانند فروش نسیه ساختمان شرکت)

موجودی مواد و کالا: شامل مواد اولیه خریداری شده، کالای(محصول) نیمه ساخته و کالای ساخته شده است.

پیش پرداختها: مبلغی که بابت دریافت خدمات به کارفرما یا پیمانکار قبل از انجام کار پرداخت می شود(بیعانه پرداختی).

-دارایی های غیرجاری

دارایی های جاری، شامل دارایی های بلندمدت شرکت می باشد که در فرایند عملیات شرکت مورد استفاده قرار می گیرند و بر اساس انتظار شرکت طی یکسال آتی به نقد تبدیل نمی شوند.

سرمایه گذاری های بلندمدت: مانند خرید سهام عمده یک شرکت

دارایی های ثابت مشهود و نامشهود: دارایی ها در طبقه بندی دیگری به دو دسته مشهود و نامشهود طبقه بندی می شوند. دارایی مشهود قابل مشاهده است. مانند زمین و ساختمان و ماشین آلات اما دارایی نامشهود قابل رویت و مشاهده نیست. مانند سرقفلی و حق امتیاز.

بدهی های جاری و بدهی های غیرجاری

در سمت چپ ترازنامه بدهی های شرکت نمایش داده می شود. منظور از بدهی، طلب دیگران از شرکت است. بدهی ها به دو بخش تقسیم می شوند: بدهی های جاری و بدهی های غیرجاری. بدهی های جاری منظور تعهداتی است که شرکت انتظار دارد تا یکسال آتی تسویه می شوند. بدهی غیرجاری شامل تعهداتی می باشند که سررسید و انتظار شرکت مبنی بر این است که بیش از یکسال تا تسویه آنها باقی مانده است.

-بدهی های جاری

پرداختنی های تجاری و غیرتجاری: عمدتاً شامل بدهی های شرکت به تأمین کنندگان مواد اولیه و دستگاه ها و تجهیزات شرکت

مالیات پرداختنی: مالیاتی که شرکت ها به سازمان مالیات بایت عملکرد و … بدهکارند.

سود سهام پرداختنی: سود سهامی(DPS) که در مجمع تقسیم و هنوز به حساب سهامداران واریز نگردیده است.

تسهیلات مالی دریافتی: وام و تسهیلاتی که شرکت از بانک دریافت نموده است.

پیش دریافت ها: برخلاف پیش پرداخت ها، این سرفصل گویای دریافت بیعانه از طرف مشتریک شرکت برای فروش کالا یا خدمات می باشد.

حقوق صاحبان سهام

بیانگر حق و حقوق مالی سهامداران و صاحبان شرکت از دارایی های شرکت است. اگر شرکت از محل دارایی های خود، بدهی ها را تسویه نماید آنچه باقی می ماند حقوق صاحبان سهام نام دارد.

سرمایه: سرمایه شرکت توسط مالکین و سهامداران تهیه می شود. ارزش اسمی هر سهم(1000ريال) ضربدر تعداد سهام شرکت برابر با سرمایه شرکت ها می باشد.

اندوخته قانونی: بر اساس قانون، شرکتها 5% سود خالص دوره خود را به این حساب اختصاص می دهند تا این مبلغ حداقل به 10% مبلغ سرمایه برسد.

سود یا زیان انباشته: همانطور که از نام آن مشخص است، برابر است با مجموع سودهای خالص شرکت ها در دوره های قبل منهای سودهای تقسیم شده در مجامع عمومی عادی(تقسیم سود). به این معنی که سود انباشته پایان سال 1395 در ترازنامه برابر است با سود انباشته پایان سال 1394، بعلاوه سود خالص طی دوره 1395 منهای سود تقسیم شده در مجمع سال مالی 1394.

اصطلاحات مرتبط با ترازنامه که باید بدانید

یک سری از اصطلاحات مرتبط با ترازنامه وجود دارند که شما باید آنها را بدانید. این اصطلاحات عموماً در گزارش های افزایش سرمایه شرکتها که در کدال قرار می گیرند وجود دارند.

سرمایه در گردش: برابر است با مجموع دارایی های جاری شرکت منهای مجموع بدهی های جاری شرکت. پس اگر شرکتی در مدارک درخواست افزایش سرمایه خود عنوان کرد که هدف از افزایش سرمایه اصلاح سرمایه در گردش شرکت است، منظور شرکت این است که به احتمال زیاد، یا می خواهد مشکلات نقدینگی و تأمین مواد اولیه را حل کند یا تصمیم دارد بدهی های خود به طلبکاران تجاری را تسویه نماید.

ساختار سرمایه: منظور از ساختار سرمایه، مجموع بدهی های غیرجاری و حقوق صاحبان سهام است. اگر شرکت در مدارک افزایش سرمایه خود ذکر کند که هدف از افزایش سرمایه اصلاح ساختار سرمایه است، منظور این است که می خواهد تسهیلات بلندمدت یا زیان انباشته خود را تسویه نماید. یا عدم توازنی بین نسبت بدهی های بلند مدت و حقوق صاحبان سهام است که تصمیم دارد اصلاح نماید.

ساختار مالی: به مجموع سمت چپ ترازنامه گفته می شود. یعنی مجموع بدهی جاری، غیر جاری و حقوق صاحبان سهام.

EPS و DPS

EPS چیست؟

EPS یکی از پرکاربردترین مفاهیم بورسی در بین سرمایه گذاران تازه کار و حرفه ای است. هرجا که وضعیت سهام یک شرکت از طرف سرمایه گذاران و تحلیلگران بازار مورد تحلیل و بررسی قرار می گیرد به شکل مستقیم یا غیر مستقیم پای eps نیز در میان است. در واقع EPS یکی از مهم ترین مفاهیمی است که به صورت مستقیم و غیرمستقیم بر قیمت سهام شرکتها در بورس تاثیر می گذارد. زمانی که شما سرمایه گذاری در بورس را شروع می کنید همیشه به اشکال مختلف با این کلمه درگیر هستید. اگر بخواهیم خیلی ساده تعریف کنیم که eps چیست می توانیم بگوییم که eps یک شرکت برابر است با میزان سودی که در آن شرکت به ازای هر یک عدد سهم شرکت بدست می آید.

خود کلمه eps مخفف عبارت earning per share است که به معنی درآمد هر سهم است. وقتی که شما کل درآمد (سود پس از کسر مالیات) یک شرکت در پایان سال (سال مالی) را بر تعداد سهام آن شرکت تقسیم بکنید در واقع eps آن شرکت را محاسبه کرده اید. برای مثال فرض کنید شرکتی توانسته است در پایان یک سال 100 میلیون ریال سود کسب کند و تعداد سهام آن شرکت نیز 1 میلیون سهم است. در نتیجه eps آن شرکت برابر است با: ریال100 = 1,000,000 / 100,000,000

یعنی این شرکت توانسته است در انتهای سال به ازای هر 1عدد سهم خود 100 ریال سود بدست آورد. پس eps این شرکت در انتهای سال برابر 100 ریال شده است.

DPS چیست؟

کلمه dps مخفف عبارت dividend per share است. dps آن قسمتی از eps است که بین سهامداران تقسیم می شود. درصد سود تقسیمی یا dps در بین شرکتها متفاوت است. شرکت‌ها سياست‌هاي متفاوتي درخصوص تقسيم سود دارند. برخي ترجيح مي‌دهند بيشتر سود سهام را بين سهامداران تقسيم کنند. اما برخي ديگر درصد کمي از سود را تقسيم کرده و بخش عمده آن را به تأمين نقدينگي مورد نياز براي انجام طرح‌هاي توسعه‌اي، اختصاص مي‌دهند. حال اینکه چه مقدار از eps به عنوان dps بین سهامداران تقسیم شود، در مجمع شرکت تصمیم گیری می شود.

نسبت p/eچیست؟

اگر شما حتی برای مدت کمی در بورس فعالیت کرده باشید، حتما جملاتی مثل: p/e این سهم پایینه، p/e این سهم چندوقته خیلی بالا رفته، p/e این سهم خیلی مناسبه و…. به گوش شما خورده است. نسبت p/e یکی از اصطلاحاتی است که کاربرد زیادی در بین سرمایه گذاران بورس دارد. برای بسیاری از افرادی که آشنایی زیادی با این نسبت ندارند سوال است که این نسبت p/e چیست و چرا انقدر در بین سرمایه گذاران بورس کاربرد دارد.

 پی بر ای p/e

نسبت p/e در واقع انتظارات سرمایه گذاران از بازدهی آینده یک دارایی را به ما نشان می دهد.به این معنی که یک سرمایه گذار حاضر است به ازای هر 1 ریال بازدهی که بدست می آورد، چند ریال پرداخت کند. برای درک بهتر این مفهوم به مثال زیر توجه کنید. فرض کنید شما 1 میلیون تومان در بانک سپرده گذاری می کنید. بانک به شما می گوید که به ازای این پولی که شما سپرده گذاری کرده اید سالیانه 20% سود به شما پرداخت می کند. یعنی در ازای 1 میلیون تومان سپرده گذاری شما، سالیانه 200 هزار تومان سود به شما پرداخت می کند. برای اینکه در این مثال p/e را محاسبه کنید باید قیمتی که یرداخت می کنید (یعنی 1 میلیون تومان) را به سودی که بدست می آورید (یعنی 200 هزار تومان) تقسیم کنید: 5 = 200,000 / 1000,000

پس در این مثال p/e سود بانکی برابر با 5 شده است. اینجا p/e برابر 5 به این معنی است که شما حاضر شده اید به ازای هر 1 ریال سودی که از بانک دریافت می کنید 5 ریال پرداخت بکنید. برخی نیز اینگونه تفسیر می کنند که اگر p/e برابر 5 است به این معنی است که 5 سال زمان می برد تا سرمایه شما از طریق بازدهی های بدست آمده برگردد.

در بورس نیز مفهوم کلی p/e شبیه به همین مثالی است که گفته شد. مثلا فرض کنید شرکتی در حال حاضر 200 تومان قیمت دارد و eps (سودی) که برای سال جاری پیش بینی کرده است برابر با 50 تومان است. برای محاسبه p/e این شرکت قیمت روز آن را بر سودی که دارد تقسیم می کنیم: 4 = 50 / 200

اینجا نیز p/e برابر 4 به این معنی است که سرمایه گذاران بورس حاضر هستند به ازای هر 1 ریال سودی که این شرکت دارد 4 ریال پرداخت کنند. در شکل زیر آخرین p/e شرکت فولاد مبارکه اصفهان با توجه به سودی که پیش بینی کرده برابر با 8.84 است. این عدد از تقسیم قیمت فولاد به eps آن بدست آمده است.

 پی بر ای فولاد p/e

نسبت p/e چه کاربردی دارد؟

اگر بخواهیم در یک جمله و خیلی ساده بگوییم که p/e چه کاربردی دارد، می توان گفت این نسبت یکی از ابزارهایی است که برای ارزش گذاری سهام مورد استفاده قرار می گیرد. تاکید می کنیم این نسبت فقط یکی از ابزارهای ارزش گذاری سهام است، نه تنها ابزار ارزش گذاری. اما چگونه از این نسبت برای ارزش گذاری استفاده می شود؟ یکی دیگر از نام های این نسبت، ضریب سهام است. برای ارزش گذاری با استفاده از p/e باید عکس رابطه ای که توضیح دادیم مورد استفاده قرار بگیرد. به این شکل که یک p/e برای سهم محاسبه می شود، سپس در سود آن ضرب می شود و ارزش آن سهم بدست می آید: P/E * eps = price

وقتی شما ارزش سهم را با این روش محاسبه می کنید، باید ببینید که قیمت آن سهم در بازار بیشتر از قیمت محاسباتی شماست یا کمتر. اگر قیمت سهم در بازار بیشتر از این عدد باشد، یعنی آن سهم ارزنده نیست. ولی اگر قیمت سهم در بازار کمتر از این عدد باشد، به این معنی است که آن سهم ارزنده است و قابلیت رشد دارد. نکته ای که اینجا وجود دارد این است که تمام این موارد به این بستگی دارد که شما نسبت p/e را به درستی محاسبه کنید. در غیر این صورت ارزشی که برای سهام بدست می آورید اشتباه خواهد بود.

فرض کنید که شما با استفاده از روش های محاسبه p/e، این نسبت را برای شرکتی 6 محاسبه کرده اید. سود (eps) این شرکت نیز برابر با 100 تومان است. با استفاده از روشی که توضیح دادیم. ارزش این شرکت برابر است با: تومان 600 = 100 * 6

حال اگر قیمت روز این سهم در بازار 500 تومان باشد،یعنی این سهم ارزنده است و جا دارد که تا قیمت 600 تومان رشد بکند. پس می توان اقدام به خرید آن کرد. ولی اگر قیمت آن در بازار مثلا 700 تومان باشد به این معنی است که این سهم گران است و جا دارد که تا 600 تومان افت بکند. پس نباید این سهم را خرید. همانطور که گفته شد تمام این موارد و استراتژی ها مستلزم این است که شما p/e سهم را به درستی محاسبه کرده باشید.

تحلیل بنیادی شرکت و عوامل مورد بررسی در آن

بعضی از این عوامل و فاکتورها عبارتند از:
• عمر شرکت و وضعیت داراییهای بلندمدت شرکت مثل املاک آن
• وضعیت داراییهای نقدی و داراییهای جاری شرکت مثل حسابهای بانکی و مطالبات آن
• ماشین آلات و تجهیزات و میزان استهلاک و هزینه‌های تعمیر و نگهداری آنها
• میزان مطالبات شرکت از مشتریان
• مبلغ آورده یا سهام سهامداران در شرکت
• میزان بدهی‌های شرکت به طلبکاران
• مقدار وامهای دریافتی شرکت از بانکها
• بافت سرمایه یا درصد سهام سهامداران و بدهی‌های شرکت در کل سرمایه شرکت
• میزان تولیدات شرکت
• مبلغ سود شرکت
• مدیریت شرکت
• امتیازات رقابتی شرکت
• فرصتها و تهدیدات موجود برای شرکت
• قوانین اثرگذار بر اوضاع شرکت
• رقبای شرکت و اوضاع مقایسه‌ای آنها
• بازارهای مربوطه‌ شرکت و اوضاع آنها
• و …

اصطلاحات تحلیل بنیادی سهام

سهام شناور: درصدی از سهام شرکت است که در اختیار عموم مردم است که در سهام خرینگ 50 درصد سهام در اختیار مردم است و هرچه میزان درصد شناوری یک سهم بیشتر باشد کنترل آن برای بازیگران حقوقی آن راحت تر است.

EPS : مخفف earning per share بیانگر سود هر سهم است. هرگاه کل سود پس از کسر مالیات را به تعداد سهام تقسیم نماییم؛ سود هر سهم بدست می‌آید و DPS نیز درصدی از سود است که در مجمع بین سهامدارن تقسیم می شود. در صورتی که EPS نشان داده شده در تابلوی معاملات سهم منفی باشد نشان از زیان ده بودن شرکت است.

EPS پیش‌‎بینی شده: عبارت است از سود هرسهم که شرکت برای سال مالی که در پیش است پیش‌بینی می‌کند.

EPS تحقق یافته یا واقعی: عبارت است از سود هرسهم که در دوره مالی گذشته به هر سهم تعلق گرفته است.

P/E : نسبت قیمت به سود هر سهم هست یکی از ابزارهای ارزش گذاری یک سهم مقایسه P/E سهام و P/E گروه است که اگر P/E سهام نسبت به P/E گروه کمتر باشد آن سهم برای نسبت به سایر همگروهی های خود برای سرمایه گذاری مناسب تر ارزیابی می شود گرچه این یک معیار کلی است و برای خرید و فروش سایر پارامترها نیز بایستی بررسی شوند.

۱۳۹۸/۱۲/۰۳ شاخص کل بورس در پایان روز

بازار

شاخص

تغییرات شاخص

تعداد معاملات

ارزش معاملات

حجم معاملات

بورس

481,866.99

0.65%

745,354

42,520.07B

7.09B

فرابورس

6,213.32

0.07%

408,172

27,960.05B

2.18B

قوانین سایت بورس سبز

⚡سهام های معرفی شده حاصل تحلیل و تجربه تیم بورس سبز میباشد و مسئولیت خرید به عهده خریدار می باشد.

⚡کانال VIP، سهام فروشی و سبد گردانی نداریم.

⚡معرفی سهم ها به صورت رایگان است و با حمایت گروهی سهام های معرفی شده را به اهداف می رسانیم.

⚡در هنگام خرید سهام به تاریخ تاریخ تحلیل دقت کنید.

⚡برای مدتی سهام های معرفی شده در سایت را زیر نظر بگیرید و خرید انجام ندهید تا از سیگنال های معرفی شده اطمینان حاصل کنید.

⚡حتما به صورت پله ای و در چند مرحله خرید شود.

⚡تک سهم نباشید و حتما سبد خرید داشته باشید.

⚡حمایت ها، مقاومت ها و اهداف سهم را در نظر بگیرید.

⚡سهام را با دید میان مدت بخرید و با اولین منفی یا اولین مثبت فروشنده نباشید.

⚡ساعات پایانی روز برای خرید سهم مناسب تر میباشند.

درباره ما

سايت بورس سبز متشكل از يك تيم قدرتمند و حرفه اي از تحليل گران بازار بورس است که در بازار بورس و سایر بازارهاي مالي مشغول فعاليت می باشد. با توجه به تجربيات بالا و دانش مرتبط، سايت بورس سبز به منظور پوشش حداكثري نيازهاي معامله گران بازار بورس راه اندازي شده است.

تيم مديريتي و تحليلي بورس سبز ارائه بهترين خدمات با بهترين كيفيت به كاربران محترم را وظيفه خود دانسته و اميدواراست با راهنمايي هاي شما كاربران فرزانه و فرهيخته در بهبود ارايه خدمات گام هاي موثري برداشته و به اهداف راهبردي خود دست يابد.

ما در بورس سبز به شما کمک می‌کنیم:

• منبع درآمد دیگری برای خودتان بسازید.

• ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید.

• از سرمایه‌تان برای کسب سود استفاده کنید.

• سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید.

تحلیل بنیادی
تحلیل تکنیکال

نمونه ای از سهم های معرفی شده

نمونه ای از سیگنال های معرفی شده توسط تیم تحلیل بورس سبز در سال 1398

خمحرکه

110 %

غالبر

220 %

لبوتان

100 %

معرفی کانال های تلگرام بورسی

دسترسی سریع به اطلاعات در بورس اهمیت زیادی دارد. زیرا برخی اطلاعات و اخبار در زمان کمی می‌تواند تغییرات زیادی در روند بازار ایجاد کند. سرعت در انتقال پیام، دسترسی و استفاده آسان روی موبایل و تبلت و کامپیوتر باعث شده گروه‌های تلگرامی بورسی رونق بیشتری از انجمن‌های گفتگو داشته باشند.

کانال های تلگرام بورس برای نمادهای زیادی ایجاد شده است و بسیاری از معامله‌گران و سرمایه‌گذاران در بورس در این گروه‌ها به گفتگو، تبادل نظر، درج خبر و تحلیل می‌پردازند.

افرادی که قصد دارند سیگنال های خرید یک تحلیلگر را دنبال کنند قطعا در اولین مرحله به بررسی سوابق تحلیلگر می پردازند و برای این کار پیش روی خود دو راه بیشتر نمیبینند:

الف: به سابقه ای که تحلیلگر از خود ارائه می داد اعتماد می‏ کردند

ب: با روش آزمون و خطا مدتی سیگنال های تحلیلگر را دنبال می کردند و در صورت جلب رضایت از سیگنال های بعدی او استفاده می کردند.

پیشنهاد سایت بورس سبز روش دوم میباشد.

کانال بورس سبز

کانال
جزییات و لینک عضویت

♻️ مطالب کانال صرفا نظرات شخصی میباشد، لذا مسئولیت خرید و فروش بر عهده خود شماست.

⭕️سبدگردانی، کانال وی آی پی، سیگنال فروشی و مشاوره نداریم.

آموزش تحلیل سهام

تحليل بنيادي

آموزش تحليل بنيادي سهام

تحليل بنيادي با توجه به عوامل تاثيرگذار بر اقتصاد شرکت‌ها از جمله بررسي فرصت‌ها، تهديدها، نقاط ضعف و ...

تحليل تکنيکال

آموزش تحليل تکنيکال سهام

تحليل تکنيکال، تحليلي است که براساس بررسي حرکات قيمت در گذشته، به بررسي و پيش‌بيني آينده …

افزايش سرمايه و روش هاي افزايش سرمايه

يکي از اصطلاحات رايج که در بازار سرمايه با آن سروکار داريم، مفهوم افزايش سرمايه...

تابلو خواني و بازار خواني در بورس

يکي از نيازهاي يک سرمايه گذار بعد از ورود به بازار سرمايه اين است که به تابلو خواني...

اخبار بورسی

عرضه اولیه قرن

عرضه اولیه قرن

شنبه ۲۶ بهمن ماه ۱۳۹۸

عرضه اولیه سهام شرکت پدیده شیمی قرن به روش ثبت سفارش

❇️زمان عرضه: چهارشنبه 30 بهمن‌ماه

❇️دامنه قیمت: 16000 الی 17000 ریال

❇️حداکثر تعداد برای هر کد: 100 سهم

❇️حداکثر نقدینگی مورد نیاز: 170 هزار تومان

❇️در صورتی که 1.4 میلیون کد در این عرضه اولیه شرکت کنند به هر کد 71 سهم به قیمت 120 هزار تومان تخصیص داده می شود.

عرضه اولیه قرن

در پی اعلام هفته گذشته محمود گودرزی معاون بازار شرکت بورس تهران مبنی بر عرضه اولیه ۱۰ درصد از سهام شرکت پدیده شیمی قرن، زمان جلسه معارفه این شرکت مشخص شد. به این ترتیب، مقرر شده ساعت ۱۴ روز دوشنبه این هفته ۲۸ بهمن، مدیران "قرن" با حضور در سالن زمرد هتل هما، آخرین وضعیت مالی و عملیاتی این شرکت ۱۰۰ میلیارد تومانی را تشریح و به سئوالات حاضرین پاسخ دهند.

براساس این گزارش، زمان عرضه اولیه نوزدهمین شرکت جدید سال هم چهارشنبه ۳۰ بهمن خواهد بود و قرار است محدوده قیمتی و سهمیه هر کد حقیقی و حقوقی و ... در یکی دو روز آینده اعلام شود.

معرفی شرکت پدیده شیمی قرن

شرکت پدیده شیمی قرن در سال ۱۳۸۹ با هدف تولید محصولات شوینده و بهداشتی تأسیس گردید. کارخانه شرکت پدیده شیمی قرن با تجهیزات استاندارد و برتر جهانی در زمینی به مساحت ۳۴۰۰۰ مترمربع با ظرفیت تولید ۳۸ هزار کارتن در روز در شهرک صنعتی اشتهارد در سال ۱۳۹۰ بنانهاده شد و در خرداد سال ۱۳۹۲ به بهره‌برداری رسید. این کارخانه شامل واحدهای مدیریت کارخانه، معاونت کارخانه، منابع انسانی، واحد مالی، تولید(صابون و مایعات)، انبار، کنترل کیفیت (آزمایشگاه شیمی، فیزیک و میکروبی)، برنامه‌ریزی، HSE، فنی، ساخت و تدارکات است.

محصولات شرکت پدیده شیمی قرن

محصولات شرکت پدیده شیمی قرن در سه بخش بهداشت خانگی، بهداشت فردی و بهداشت البسه با نام‌های تجاری اکتیو و حیات، تولید و در بازارهای داخلی و بین‌المللی عرضه می‌گردند. از محصولات شرکت پدیده شیمی قرن در طبقه بهداشت خانه (با نام تجاری Active Home) می‌توان به انواع مایعات ظرف‌شویی، پاک‌کننده سطوح، شیشه‌شوی، سفید‌کننده، جرم‌گیر و لوله‌بازکن اشاره کرد. در طبقه بهداشت شخصی و بهداشت موی سر (با نام‌های تجاری Active Soft و Hayat) شامپو بدن، انواع شامپوهای سر گیاهی، نرم‌کننده‌ها، مایع دستشویی، صابون و همچنین شامپوی مخصوص کودکان را می‌توان نام برد.

پدیده شیمی قرن با طراحی نوين در بسته‌بندی محصولات توسط بهترين طراحان و همچنین استفاده از بهترين مواد اوليه داخلی و خارجی، گامی بلند در جهت برتری و تمايز برداشته است.

محصولات اين شرکت توسط شرکت پخش پدیده پايدار در ۲۵ شعبه در مراکز استان‌ها به‌صورت انحصاری و مويرگی در سراسر ايـران توزيع می‌گردد.

صورت های مالی ماهانه

✅ شرکت پدیده شیمی قرن در آذر ماه مبلغ ۹۲۴,۴۹۸ میلیون ریال فروش داشته است که نسبت به آبان ماه که مبلغ ۵۸۸,۸۸۰ میلیون ریال فروش داشته رشد ۵۶ درصدی را نشان می دهد.

✅میانگین فروش ماهانه برای نه ماه اول سال جاری ۷۶۱,۰۱۴ میلیون ریال بوده است.

عرضه اولیه ومهان

عرضه اولیه ومهان

پنج شنبه ۱۷ بهمن ماه ۱۳۹۸

طبق اطلاعیه منتشره در سایت فرابورس، شرکت گروه توسعه مالی مهر آیندگان با نماد ومهان پس از احراز کلیه شرایط پذیرش از تاریخ ۹۸/۰۹/۰۵ به عنوان دویست و پنجمین نماد معاملاتی (یک صد و بیست و دومین شرکت در بازار دوم) در فهرست نمادهای فرابورس ایران درج گردید و آماده عرضه اولیه شد.

✅زمان عرضه: دوشنبه ۲۱ بهمن‌ماه

✅دامنه قیمت: ۵۱۵۰ الی ۵۶۲۵ ریال

✅حداکثر تعداد برای هر کد: ۵۰۰ سهم

✅حداکثر نقدینگی مورد نیاز: ۲۸۱ هزار تومان

✅در صورتی که ۱.۳ میلیون کد در این عرضه اولیه شرکت کنند به هر کد ۳۸۴ سهم به قیمت ۲۱۵ هزار تومان تخصیص داده می شود.

عرضه اولیه ومهان

معرفی شرکت گروه توسعه مالی مهرآیندگان

شرکت گروه توسعه مالی مهرآیندگان زیر مجموعه صندوق بازنشستگی و رفاه کارکنان صنعت نفت و شرکت سرمایه گذاری اهداف با آخرین سرمایه ثبت شده ۱۰،۰۰۰ میلیارد ریال در حوزه مدیریت دارایی و سایر خدمات مالی فعال می باشد. شرکت گروه توسعه مالی مهرآیندگان در راستای اهداف و رسالت تعیین شده با بکارگیری دانش نوین حوزه سرمایه گذاری و استفاده از سرمایه های ارزشمند انسانی تلاش می کند حضور اثرگذاری در عرصه سرمایه گذاری داشته و بر مبنای اهداف راهبردی تدوین شده همگام با سایر اجزای بازار سرمایه در تحقق توسعه اقتصادی کشور و رشد بخش واقعی اقتصاد حرکت کند.

تاریخچه شرکت

شركت گروه توسعه مالی مهر آیندگان (سهامي عام) در تاریخ ۲۲ اسفندماه ۱۳۷۴ در اداره ثبت شركت‌ها و موسسات غير تجاری تهران طي شماره ۱۲۰۳۲۰ به ثبت رسیده است. لازم به توضیح است که نام شرکت طبق مصوبه مجمع عمومی فوق العاده مورخ ۱۳۹۱/۱۱/۱۴ به شرکت گروه توسعه مالی مهر آیندگان (سهامی عام) تغییر یافته و طبق روزنامه شماره ۱۹۸۵۳ مورخ ۱۳۹۲/۰۲/۱۴ در اداره ثبت شرکت ها به ثبت رسیده است.

مأموریت

شرکت گروه توسعه مالی مهر آیندگان مأموریت دارد با تکیه بر مزیت‌های اقتصادی کلان کشور و با در نظر گرفتن کسب و کارهای تعریف شده، با تمركز بر شناسایی فرصت‌های سرمایه‌گذاری، مهارت‌های خود را در چارچوب برنامه‌ها و سیاست‌های توسعه اقتصادی كشور به حداكثر رسانده و خود را به عنوان یکی از هلدینگ‌های مالی پیشرو در کشور معرفی نماید.

حوزه كسب و كار و موضوع فعالیت

فعاليت اصلی شركت سرمایه گذاری در اوراق بهادار و همچنین اداره نهادهای مالی از قبیل کارگزاری، لیزینگ، سبدگردانی و ... می باشد.